Poplista

Dennis Lloyd - Mad World
1
Dennis Lloyd Mad World
Carla Fernandes - Co, jeśli?
2
Carla Fernandes Co, jeśli?
Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino - Tamo bien
3
Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino Tamo bien

Co było grane?

Bomfunk MC's - Something's Going On
08:38
Bomfunk MC's Something's Going On
Walk The Moon - Shut Up and Dance
08:47
Walk The Moon Shut Up and Dance
Miley Cyrus - End of the World
08:51
Miley Cyrus End of the World

Ponad połowa Polaków źle pozbywa się oleju. Wyniki badania szokują

Ponad połowa mieszkańców Polski nie radzi sobie z ekologicznym zagospodarowaniem zużytego oleju kuchennego – to alarmujące wnioski z najnowszego badania. Jak się okazuje, nasze kuchenne przyzwyczajenia mogą być dużym obciążeniem dla środowiska i miejskich budżetów. Czy jesteśmy gotowi na zmiany?
fot. Shutterstock

Olej w zlewie? Niestety, to popularna praktyka

Z badania przeprowadzonego na zlecenie projektu Olejomaty wynika, że aż 29% Polaków przyznaje się do wylewania oleju do zlewu lub toalety. Kolejne 22% wyrzuca go do pojemnika na odpady zmieszane, a 12% usuwa tłuszcz za pomocą papieru, który później ląduje w pojemniku na papier. Tylko 17% respondentów deklaruje, że pozbywa się oleju w sposób przyjazny dla środowiska, korzystając z punktów selektywnej zbiórki lub specjalnych urządzeń – olejomatów.

Olejomaty – nieznane, ale chciane

Mimo że 76% ankietowanych nigdy nie słyszało o olejomatach, to aż 79% z nich skorzystałoby z takiego urządzenia, gdyby tylko pojawiło się w ich okolicy. Co więcej, 71% badanych uważa, że dostępność olejomatów zachęciłaby ich do oddawania zużytego oleju do recyklingu. To pokazuje, że problemem nie jest brak chęci do działania, ale brak świadomości i dostępu do odpowiednich narzędzi.

Działania samorządów i edukacja kluczem do zmiany

Burmistrz Sochaczewa, Daniel Kamil Janiak, podkreśla, że uruchomienie olejomatów w jego mieście znacząco zwiększyło zainteresowanie mieszkańców selektywną zbiórką odpadów. To pokazuje, że odpowiednie działania edukacyjne i infrastrukturalne mogą przynieść wymierne efekty. Dr hab. Ewelina Szczech-Pietkiewicz ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zwraca uwagę, że młode pokolenia mogą stać się ambasadorami zmiany, jeśli tylko otrzymają proste i intuicyjne narzędzia do działania.

źródło: PAP, RMF FM

Czytaj dalej:
Polecamy

Więcej z kategorii: Styl życia

Najchętniej czytane