Reklama Marks&Spencer zbanowana. Eksperci: „to niebezpieczne dla młodych kobiet”

Brytyjski organ nadzorujący reklamy, Advertising Standards Authority (ASA), zakazał jednej z reklam sieci Marks&Spencer. Powód? Wykorzystanie „niezdrowo szczupłej” modelki, co – według orzeczenia – narusza kodeks reklamowy i jest nieodpowiedzialne społecznie. Sprawa wywołała burzliwą dyskusję o wizerunku ciała w mediach i wpływie reklam na samoocenę kobiet.
Reklama Marks&Spencer zbanowana, fot. Shutterstock

ASA mówi „stop” niezdrowym wzorcom piękna

Jak donosi portal Wirtualne Media, reklama odzieżowej sieci Marks&Spencer, która pojawiła się w aplikacji firmy, wzbudziła kontrowersje wśród odbiorców. Advertising Standards Authority (ASA) otrzymała cztery skargi dotyczące różnych reklam M&S, finalnie uwzględniła tylko jedną z nich. Jak podkreślono w orzeczeniu, „modelka wydawała się niezdrowo szczupła”, a reklama została uznana za „nieodpowiedzialną”. Organ nadzorczy nie miał wątpliwości:

Poza modelki i wybór ubrań sprawiły, że reklama sprawiała wrażenie, że modelka jest niezdrowo szczupła – czytamy w oficjalnym stanowisku ASA.

Takie działanie, według brytyjskich przepisów, narusza kodeks reklamowy, który jasno mówi, że „komunikaty marketingowe muszą być przygotowywane w poczuciu odpowiedzialności wobec konsumentów i społeczeństwa”.

Nowe zasady w supermarketach. Ze względu na podwyżkę cen kawa znika z półek
Puste półki w niemieckich supermarketach zaskoczyły klientów – kawa, jeden z ulubionych produktów naszych zachodnich sąsiadów, nagle stała się towarem deficytowym. To nie efekt problemów z dostawami, lecz odpowiedź sklepów na falę...

Negatywny wpływ na samoocenę kobiet

To nie pierwszy raz, gdy reklamy z udziałem bardzo szczupłych modelek wzbudzają niepokój ekspertów. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Toronto wykazało, że „chude kobiety” w reklamach miały natychmiastowy negatywny wpływ na samoocenę kobiet. To potwierdza obawy, że promowanie nierealistycznych wzorców piękna może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym zaburzeń odżywiania.

Awokado pod ostrzałem. Dlaczego nazywane jest owocem śmierci?
Awokado, niegdyś kojarzone ze zdrowym stylem życia i ekologią, coraz częściej budzi kontrowersje. Choć wciąż pojawia się w popularnych sałatkach i koktajlach, rośnie liczba osób, które rezygnują z jego spożycia. Skąd wzięło się...

Marks&Spencer odpowiada na zarzuty

Sieć Marks&Spencer nie pozostawiła sprawy bez komentarza. Firma podkreśliła, że jej inkluzywna odzież damska reprezentuje pełne spektrum rozmiarów – od 8 do 24.

Traktujemy obawy dotyczące przedstawiania obrazu ciała w naszych reklamach bardzo poważnie – zapewnia M&S.

Kto szybciej się zakochuje? Naukowcy nie mają już wątpliwości!
Miłość potrafi przyspieszyć tętno, wywołać motyle w brzuchu i zaprzątać myśli przez całe dnie i noce. Najnowsze badania pokazują jednak, że to przedstawiciele jednej z płci znacznie łatwiej ulegają temu uczuciu. Kto zakochuje się...

Zaburzenia odżywiania – rosnący problem społeczny

Na początku tego roku brytyjska Międzypartyjna Grupa Parlamentarna ds. Zaburzeń Odżywiania opublikowała raport, w którym opisano alarmujący wzrost przypadków anoreksji i bulimii w ciągu ostatniej dekady. Eksperci podkreślają, że zaburzenia odżywiania mają „jedną z największych luk w leczeniu we współczesnej opiece zdrowotnej”. Według badania z 2023 roku, ponad jedna na dziesięć osób w wieku 17-19 lat i jedna piąta młodych kobiet zmaga się z zaburzeniami odżywiania.

Czytaj dalej: