Netflix podniósł ceny bez zgody klientów
W sierpniu 2024 roku Netflix jednostronnie podniósł ceny swoich usług o 7 zł miesięcznie. UOKiK uznał, że takie działanie narusza prawa konsumentów. Prezes Urzędu, Tomasz Chróstny, podkreślił:
Nie można mówić o uczciwym traktowaniu konsumenta, jeśli platforma streamingowa zakłada, że „brak sprzeciwu” oznacza zgodę na nowe, istotne warunki umowy. To tak, jakby ktoś wprowadzał nowe zasady gry, nie pytając, czy nadal chcesz w niej uczestniczyć - czytamy na portalu biznes.pap.pl.
Zmiany w subskrypcji tylko za zgodą użytkownika
Urząd zakwestionował postanowienia regulaminu, które pozwalały Netflixowi jednostronnie zmieniać ceny i inne kluczowe warunki umowy bez aktywnej zgody użytkownika. W modelu subskrypcyjnym, gdzie opłata pobierana jest automatycznie, każda zmiana – czy to ceny, planu taryfowego, czy innych istotnych elementów – musi odbywać się za świadomą zgodą konsumenta.
Możliwe kary i konsekwencje
Za stosowanie klauzul niedozwolonych grozi kara do 10 proc. obrotu za każde postanowienie oraz obowiązek usunięcia skutków naruszenia, w tym zwrot klientom niesłusznie pobranych opłat. Jeśli zarzuty UOKiK się potwierdzą, Netflix nie będzie mógł stosować kwestionowanych zapisów wobec polskich konsumentów.
Netflix zapowiedział współpracę
Biuro prasowe Netflix Polska poinformowało, że platforma będzie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia tej sprawy.
Komfort i przejrzysta komunikacja z konsumentem są dla nas kluczowe, a działanie w zgodzie ze wszystkimi obowiązującymi prawami jest naszym nadrzędnym priorytetem. Będziemy blisko współpracować z UOKiK celem wyjaśnienia tej sprawy, tak aby zapewnić jak najbardziej korzystne rozwiązanie dla widzów Netflixa w Polsce - informuje oficjalnie Netflix Polska.
Nie tylko Netflix pod lupą UOKiK
Jak informuje serwis biznes.pap.pl, to nie pierwsza tego typu interwencja UOKiK. W 2023 roku, po działaniach urzędu, Amazon zmienił swoje praktyki i warunki umowne dla usług Prime i Prime Video. Obecnie UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające także wobec innych gigantów cyfrowych: Apple, Disney+, Google (YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (GamePass), Sony (PlayStation Plus) oraz Adobe. Część z tych firm już zadeklarowała zmianę swoich praktyk.