Pilny komunikat Inspektoratu ws. herbaty
Główny Inspektorat Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych poinformował 7 maja o zakazie dopuszczenia do sprzedaży tony herbaty pochodzącej ze Sri Lanki. W krótkim komunikacie znalazła się przyczyna tej decyzji:
#IJHARS w Gdańsku wydał decyzję o zakazie wprowadzenia do obrotu na teren Polski partii herbaty czarnej i zielonej o masie 1 tony, importowanej ze Sri Lanki, ze względu na liczne wady oznakowania. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Czym są wady oznakowania? To braki lub błędy w informacjach np. o składzie produktu, terminie przydatności do spożycia czy sposobie przechowywania. Są to kluczowe kwestie dla bezpieczeństwa konsumentów sięgających po dany artykuł spożywczy. Monitorowaniem tych kwestii zajmuje się właśnie m.in. Główny Inspektorat Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych.
Tona herbaty niedopuszczona do obrotu
Gdański oddział IJHARS informację o niedopuszczeniu do obrotu opublikował na platformie Facebook. Urząd przygląda się towarom importowanym z innych krajów i pilnuje, aby oznakowania były zgodne z prawem polskim i europejskim. Uchybienia prowadzą do zakazu wprowadzenia do sprzedaży. Tak właśnie stało się z toną herbaty czarnej i zielonej, która przypłynęła z leżącej w Azji Sri Lanki. Dodatkowo decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, co uniemożliwia producentowi wpłynięcie na nią od razu – taki zakaz obowiązuje w chwili wydania, by uchronić konsumentów przed ewentualnym niebezpieczeństwem.