Jak nauczyć dzieci godzić się po kłótni?
W dziecięcym świecie kłótnie wybuchają z różnych powodów – o kredki, miejsce w ławce czy uwagę kolegów. Dla dorosłych to drobiazgi, ale dla najmłodszych to prawdziwe burze emocji. Z myślą o nich Pepco i Fundacja Zaczytani.org przygotowały wyjątkową bajkę „Przyjaźń, kredki i robaki”. Jej autorem jest Bogusław Janiszewski, a główną bohaterką – łasica Łucja, która po wakacjach mierzy się z zazdrością i poczuciem odrzucenia, gdy jej najlepsza przyjaciółka znajduje nową koleżankę. Impulsywna reakcja Łucji prowadzi do ucieczki z klasy, ale rozmowa z wychowawczynią pozwala jej zrozumieć, że za gniewem kryje się potrzeba bycia ważną i zauważoną. To cenna lekcja dla wszystkich dzieci – uczy rozpoznawania własnych uczuć i komunikowania ich innym.
Pepco wychodzi z inicjatywą. Małgorzata Socha ambasadorką projektu
Pepco od lat angażuje się w projekty wspierające rozwój dzieci. „Projekt «Przyjaźń, kredki i robaki» jest nam szczególnie bliski, bo uczy dzieci otwartego mówienia o emocjach, słuchania siebie nawzajem i szukania porozumienia. Takie działania mają ogromną wartość, ponieważ pomagają najmłodszym budować relacje oparte na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Co równie ważne, dają dzieciom, ale też ich rodzicom, narzędzia do radzenia sobie z emocjami” – podkreśla Kasia Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco. Podczas premiery bajki dzieci mogły posłuchać fragmentów czytanych przez ambasadorkę projektu, Małgorzatę Sochę.
Na drugie imię mam radość – to najlepsza z emocji. Czytanie bajek to w naszym domu codzienny, wieczorny rytuał. Bajki mogą być wspaniałym źródłem wiedzy. Uczą wrażliwości, odczuwania i rozumienia emocji. To wspaniała misja – mówiła aktorka.
Dzieci uczestniczyły także w animacji bajkoterapeutycznej, gdzie przez zabawę i rozmowę uczyły się nazywać swoje emocje i mówić o potrzebach.
Czy konflikt może zbliżać? Specjaliści mają na to sposób
Fundacja Zaczytani.org od lat wykorzystuje bajkoterapię, by pomagać dzieciom w rozwijaniu odporności psychicznej i kompetencji społecznych.
Konflikt to nie porażka, ale początek rozmowy. W tej bajce pokazujemy, że z trudnej sytuacji może urodzić się coś dobrego – większa uważność, odwaga mówienia o potrzebach i nowa jakość przyjaźni – przypomina Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji.
Bajka, stworzona wspólnie z Pepco, to doskonały przykład, jak poprzez słowo można wspierać dziecięcy rozwój i tworzyć przestrzeń do wyrażania uczuć.
Bajkoterapia – darmowe materiały dla rodziców i nauczycieli
Wszystkie materiały edukacyjne – bajka, artykuł ekspercki oraz scenariusze do pracy z dziećmi – są dostępne bezpłatnie na stronie Pepco oraz Fundacji Zaczytani.org. W sklepach Pepco można zeskanować kody QR i przesłuchać audiobook, nagrany przez wolontariuszy – pracowników firmy. To wartościowe narzędzia, które pomagają zarówno dzieciom, jak i dorosłym lepiej rozumieć świat emocji i budować trwałe więzi.